4. Hoe maak ik een goede vragenlijst?

 

Een vragenlijst is een onderzoeksmethode waar je dezelfde vragen aan een specifieke doelgroep stelt. Het moet voor jou de resultaten opleveren waarmee jij jouw deelvragen kunt beantwoorden.

 

Tips voor je vragenlijst en een hoge respons

  • Bedenk van tevoren hoeveel respondenten je nodig hebt. Raadpleeg je onderzoek/statistiekdocent als je wilt weten hoeveel respondenten je nodig hebt om statistisch betrouwbare uitspraken te doen.
  • Bedenk een manier van afname die een maximale respons geeft: online, via e-mail, persoonlijk op een plek waar je doelgroep komt of via in organisaties via vergaderingen / leidinggevenden.
  • Stel een wervende tekst op om aandacht van respondenten te trekken. Houd deze tekst kort, krachtig, duidelijk en simpel. Tips:
    • Neem het doel van de vragenlijst op. En informeer respondenten hoe en wanneer je hen op de hoogte stelt van de resultaten van het onderzoek. 
    • Geef daarbij aan, waarom het voor de respondent persoonlijk van belang is om mee te doen. M.a.w. What's in it for me?
    • Overweeg een beloning uit te loven (verloten). Dat verhoogt de respons. Vraag in dat geval wel om een emailadres of telefoonnummer.
    • Vermeld ook duidelijk dat je verkregen informatie vertrouwelijk behandelt.
    • Vertel erbij hoe lang het invullen van de vragenlijst gaat duren.
  • Denk aan het sturen van een herinneringsmail, wanneer je geen reactie krijgt.
  • Vul zelf eerst de vragenlijst in om eventuele fouten eruit te halen. Of nog beter: laat het doen door mensen uit jouw doelgroep. Want zelf zie je fouten soms niet meer.
  • Vraag demografische gegevens het beste aan het eind van de vragenlijst.
  • Laat ergens ruimte open voor opmerkingen, zodat respondenten nog iets kunnen toevoegen. Dit kan waardevolle informatie opleveren.
  • Zorg voor een logische volgorde in je vragen. Rubriceer de items in categorieën. 
  • Denk ook na over de 'routing'. Soms zijn opvolgende vragen niet meer van toepassing na een bepaald antwoord. Vemeld dan: 'Ga naar vraag ##'.
  • Bedenk tevens de antwoordmogelijkheden. Stel je een open vraag, meerkeuzevraag of een scorevraag? 
  • Vang - om de ‘invulkans’ te vergroten – zo veel mogelijk in gesloten categorieen. Open vragen gebruik je voor restcategorieen (bijv.: ‘anders, namelijk ….’, ‘Niet van toepassing’, …).
  • Wanneer je de ingevulde vragenlijsten binnen hebt, kan je gaan bedenken wat je met je data gaat doen (opslag, organisatie, …).
  • Bedenk ook hoe je verder nog communiceert met de respondenten. Stuur je de respondenten nog een bedankmail of de resultaten van je onderzoek?

 

Online enquête tool

Hier vind je een externe link naar een onderzoekstool waarmee je snel en eenvoudig een enquête op kan zetten. 

 

Andere vragen:

1. Hoe kies ik een geschikt scriptie-onderwerp en hoe laat ik me inspireren?

2. Hoe formuleer ik mijn probleemstelling goed?

3. Hoe maak ik een conceptueel model?

5. Hoe ga ik om met bronvermeldingen (w.o. APA-normen)?